Zmiana warunków lotów linii Ryanair z (i) do Lublina – na lepsze

 AKTUALNOŚCI  Możliwość komentowania Zmiana warunków lotów linii Ryanair z (i) do Lublina – na lepsze została wyłączona
Lis 022013
 
Ryanair zmiana wizerunku

Zgodnie z ubiegłotygodniowymi zapowiedziami prezesa irlandzkiej linii, Ryanair rozpoczął wprowadzanie zmian, które dla pasażerów mają oznaczać lepsze warunki rezerwacji i przelotów. Beneficjentami korzyści z powyższych zapowiedzi będą także pasażerowie latający tą linią, dla których Lotnisko Lublin będzie portem początkowym lub docelowym podróży.

Zapowiadane i już po części realizowane zmiany przedstawiają się następująco:

Likwidacja kodów captcha

Od 30 października możemy wyszukiwać loty Ryanaira na jego firmowej stronie internetowej bez uciążliwego wpisywania kodów captcha. Obostrzenie to było szczególnie irytujące w przypadku wyszukiwania lotów na różne terminy i przy dłuższym poszukiwaniu najlepszych cen. System, co pewien czas przerywał wyszukiwanie dogodnych dat podróży, domagając się wpisania odpowiedniego kodu, co przy niewyraźnej czcionce lub haśle, nie zawsze było możliwe i szybkie. Na obecną chwilę wymóg ten został przez linię Ryanair definitywnie zniesiony. Po wpisaniu interesujących nas terminów przelotów, jesteśmy od razu przenoszeni na stronę wyników bez konieczności wpisywania jakiegokolwiek kodu. Duży plus dla Ryanaira 

Bezpłatne korekty dokonanych rezerwacji

Od 1 listopada możemy też przeprowadzać bezpłatnie korekty w dokonanej rezerwacji biletów. Jeśli popełniliśmy błąd w pisowni lub chcemy zmienić kierunek lotu, mamy na to 24 godziny od momentu dokonania rezerwacji. Dodatkowy warunek do spełnienia: rezerwacja i ewentualne korekty muszą być dokonane na firmowej stronie internetowej przewoźnika.

„Ciche loty”

1 listopada jest także dniem, w którym Ryanair wprowadza, tak zwane „ciche loty”. Oznacza to brak (za wyjątkiem niezbędnych i dotyczących bezpieczeństwa) głośnikowych ogłoszeń na pokładzie, szczególnie „tak lubianych” przez pasażerów ogłoszeń reklamowych. Nie będą one emitowane w godzinach od 21 do 8-ej rano. W ciągu dnia powrócą „ku uciesze” latających pasażerów. Przewoźnik w nocnych godzinach wymienionych powyżej, przygasi także światła na pokładach samolotów, aby umożliwić większy komfort podróży. 

Rezerwacja poprzez 5 kliknięć

30 listopada: usprawnienie funkcji rezerwacyjnych na stronie internetowej. Proces rezerwacji biletu lotniczego ma być ograniczony do 5 kliknięć, zamiast 17-tu, funkcjonujących obecnie. Dodatkowe usprawnienia, które mają pomóc w efektywnym znajdowaniu najniższych cen biletów na każdej trasie. Jesteśmy ciekawi – czekamy…

Drugi, bezpłatny bagaż podręczny

Od 1 grudnia można będzie zabrać bezpłatnie na pokład samolotu drugi bagaż podręczny. Warunek: free of charge odnośnie tego bagażu będzie możliwy, o ile jego wymiary nie przekroczą 35x20x20 cm, co odpowiada wielkości małej, damskiej torebki lub drobnemu pakunkowi z zakupami zrobionymi, na przykład w strefie wolnocłowej.

Tańszy wydruk karty pokładowej

1 grudnia, to także data i początek okresu redukcji opłat za wydrukowanie karty pokładowej na lotnisku. Ta opłata dla zapominalskich wynosić będzie od tego dnia 71 złotych. Jej obecna wysokość, to 70 euro, czyli ponad 280 złotych. Niezmienną pozostaje opłata za brak odprawy online. Pasażerowie, którzy nie odprawili się przez Internet, zobowiązani będą do uiszczenia opłaty na lotnisku w wysokości 332,50 złotych.

My Ryanair

Końcowe dni grudnia: urealnienie funkcjonalności „My Ryanair”, dzięki której można będzie wprowadzić swoje dane osobowe „zasysane” później automatycznie przez system do formularza rezerwacyjnego. Oszczędzi to znacznie czas potrzebny na dokonanie rezerwacji osobom zarejestrowanym w systemie.

Tańszy bagaż wykupiony na lotnisku

Od 5 stycznie Ryanair obniży opłaty za bagaż wykupiony na lotnisku. Nowa cena, to 142,50 PLN. W przypadku bagażu podręcznego, jego opłaty na lotnisku zmniejszą się z 285 złotych na 237,50 PLN.

Mobilne karty pokładowe

Koniec lutego 2014. Ryanair planuje wprowadzenie mobilnych kart pokładowych, dzięki którym otrzymamy możliwość wyboru: wydruku lub pobrania karty pokładowej ze swego smartfona.

Share the Fare

Koniec marca – uruchomienie opcji „Share the Fare”, pomagającej w znajdowaniu tanich biletów lotniczych przewoźnika i udostępnianiu informacji o nich na portalach społecznościowych.

Fare Finder

Koniec kwietnia – uruchomienie bardzo ciekawie zapowiadającej się funkcji „Fare Finder”. Umożliwiać będzie ona sprawdzanie cen biletów w określonych przedziałach kwotowych. Wybór konkretnej ceny na wybranej trasie, skutkować będzie wskazaniem przez system możliwych terminów podróży, dla których te ceny obowiązują.

Nowa aplikacja Ryana na smartfony i tablety

Maj: uruchomienie nowej aplikacji mobilnej na wszystkie tablety i smartfony.

Wprowadzone już i planowane do realizacji zmiany, to jak podaje Ryanair na swojej stronie, efekt złożonych wniosków i propozycji pasażerów. Uruchomiony 15 października formularz do przesyłania wniosków usprawniających obsługę pasażerską – „Powiedz Michaelowi” – w wyjątkowo krótkim czasie sprawdza się w postaci już realizowanych postulatów. Można domniemywać, że jest to też planowana o wiele wcześniej własna i wdrażana w życie inicjatywa irlandzkiej linii, mająca na celu zmianę wizerunku na bardziej przyjazny dla pasażerów. Oby się to ziściło i obyśmy mieli, jak najwięcej powodów do chwalenia Ryanaira za jego poziom obsługi i tanie bilety lotnicze.         

Paź 282013
 
Lufthansa z Lublina

Czy i kiedy poleci Lufthansa z Lublina? To pytanie na dziś zaczyna mieć nowy wymiar w kontekście niedawnych wypowiedzi wiceprezesa niemieckiej linii Goetza Ahmelmanna, jak też jej nowych zamierzeń handlowych na przyszły rok. Artykuł na wp.pl z ubiegłego tygodnia o ekspansji Lufthansy w Polsce  przeczytałem jednym tchem wypatrując przez pryzmat przedstawianych planów realnych szans na uruchomienie lotów tej linii ze Świdnika.

Okazuje się, że Lotnisko Lublin negowane wcześniej przez kierownictwo linii i nie brane pod uwagę jako port lotniczy, z którego miałaby latać Lufthansa, posiada obecnie o wiele większe szanse na uruchomienie lotów. Głównym czynnikiem sprzyjającym rozpoczęciu przez nią działalności operacyjnej z Lublin Airport, jak też z pozostałych mniejszych lotnisk w Polsce są zapowiedzi wzrostu sprzedaży biletów w przyszłym roku na trasie Polska – Niemcy, aż o 20%. Autorzy artykułu zwracają uwagę na fakt, iż beneficjentami tych zapowiedzi mogą być porty lotnicze, z których Lufthansa do tej pory nie latała lub też loty odbywały się w znikomej ilości.

Główny wątek artykułu dotyczący lotniska w Świdniku, to ewentualne rozpoczęcie lotów przez Lufthansę z tego portu pod warunkiem uruchomienia stałego przejścia granicznego. 

Już dziś daje się zauważyć rozbudowę i powiększanie siatki połączeń w Polsce przez niemieckiego przewoźnika. Realnym przykładem zwiększania lotów z Polski przez Lufthansę jest Lotnisko Rzeszów – Jasionka, z którego linia zwiększyła ostatnio ilość połączeń tygodniowych  z jednego pięciu do jedenastu.

Z zazdrością możemy patrzeć na Rzeszów, który zyskał nowe połączenia i to na tak bardzo oczekiwanym kierunku lotniczym z Lublina, jakim jest Frankfurt.      

Subiektywnie: jakie szanse dla Lublina w kontekście ekspansji Lufthansy w Polsce?

Lubelskie lotnisko zyskało w ostatnich dniach na znaczeniu, uruchamiając system ILS kat. 1 wspomagający lądowanie samolotu w niesprzyjających warunkach pogodowych. Co prawda w ubiegły piątek doświadczyliśmy pierwszych w tym sezonie przekierowań , jednakże sam fakt posiadania tego systemu przez Port Lotniczy Lublin, to znaczący atut w pozyskiwaniu nowych połączeń.

Jednak największym dylematem w odpowiedzi na pytanie, czy Lufthansa z Lublina rozpocznie loty w najbliższej przyszłości, wydaje się być brak stałego przejścia granicznego. Jego utworzenie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych uzależnia od większej liczby obsługiwanych kierunków lotów ze Świdnika. Te zaś w znacznej mierze zależą od posiadania przez Airport Lublin stałego przejścia granicznego. Mamy, więc do czynienia z błędnym kołem i patową sytuacją, którą najszybciej rozwiązać może pozytywna decyzja ministerstwa.

Ponownie zachęcam do podpisywania petycji w sprawie uruchomienia stałego przejścia granicznego i nowych kierunków lotów z lubelskiego lotniska: link do artykułu na ten temat.

Rzeszowowi zazdrościmy połączeń, ale patrzmy też na to lotnisko, jako konkurenta dla Lublina, szczególnie w kontekście otwierania nowych kierunków. Ich zwiększenie w przypadku Lufthansy – z jednego połączenia pięciu połączeń do jedenastu tygodniowo na początku września i po skończonym sezonie letnim ma dobitną wymowę. Być może w tej liczbie zawiera się też niedoszła pula lotów z lotniska w Świdniku ? W takiej sytuacji tytułową, powracającą nadzieję należy zamienić na zawód i rozczarowanie.