Latanie z Lublina – dwa lata za nami

 AKTUALNOŚCI  Możliwość komentowania Latanie z Lublina – dwa lata za nami została wyłączona
gru 142014
 
latanie z Lublina

Latanie z Lublina wkracza w kolejny sezon działalności. 17 grudnia bieżącego roku przypada druga rocznica oficjalnego uruchomienia Portu Lotniczego Lublin. Okrągła data i dwa pełne lata funkcjonowania lubelskiego lotniska  prowokują do podsumowań i oceny, zarówno pod kątem statystyk, jak i zrealizowanych – uruchomionych połączeń lotniczych. To także dobry moment na podsumowanie działań sprzyjających rozwojowi lotniska w kontekście dla niego najważniejszym – czyli rozszerzenia siatki połączeń.

Lotnisko Lublin – statystyki od momentu otwarcia w dniu 17 grudnia 2012 roku

Liczba obsłużonych pasażerów

2012 – 5072

2013 – 189702

2014* – 174465

Razem: 369239

*dane z 2014 roku nie obejmują dat od 1 do 17 grudnia b.r.

Uwagę zwraca fakt mniejszej liczby obsłużonych pasażerów w 2014 roku w porównaniu do roku poprzedniego. Jeśli dodalibyśmy pasażerów obsłużonych w dniach 1 – 17 grudnia bieżącego roku (statystyki nie są jeszcze znane), to i tak nie wpłynie to zapewne na większą liczbę, aniżeli w roku 2013. Tak więc rok bieżący lubelskie lotnisko zapisze w swej historii pod tym kątem jako sezon gorszy od poprzedniego.

Złożyło się na to kilka przyczyn, z których likwidacje połączeń do Dublina i Liverpoolu przez Ryanaira należy uznać za najważniejsze. Tłumaczenia przewoźnika o niewystarczającej liczbie samolotów do obsługi tych tras, jak też innych zlikwidowanych w Polsce i Europie, wydają się niezbyt wiarygodne. Takie posunięcie rodzi zdziwienie, szczególnie w kontekście około 90%  obłożenia irlandzkich maszyn latających ze Świdnika.

Nie wnikając w realne przyczyny, należy stwierdzić, iż żal jest tych połączeń i wypada przyłączyć się do głosu wielu niezadowolonych i zawiedzionych – potencjalnych pasażerów chcących latać na tych trasach.

Następnej przyczyny mniejszej liczby pasażerów obsłużonych w tym roku można doszukiwać się w zapowiadanych a niezrealizowanych połączeniach charterowych. Przy dynamicznie rosnącej tendencji zwyżkowej na latanie z Lublina na wczasy: 11596 pasażerów w 2014 roku w porównaniu do 6310 w roku poprzednim, wydaje się być znaczącym źródłem ruchu pasażerskiego. Liczba pasażerów – wczasowiczów byłaby o wiele większa, gdyby doszło do realizacji sześciu zapowiadanych charterowych destynacji w tegorocznym sezonie letnim. Ziściły się tylko trzy: Turcja, Bułgaria i Kreta i to przy cenach często wyższych w porównaniu do wylotów na wczasy z innych polskich lotnisk. Ponad jedenaście i pół tysiąca obsłużonych pasażerów czarterowych z lubelskiego lotniska, to liczba porównywalna do miesięcznego ruchu pasażerskiego, tak więc w tym segmencie klientów można upatrywać zwiększenia ilości pasażerów. Decydujące słowo w tym temacie mają biura podróży planujące przeloty na wczasy z wybieranych przez siebie krajowych portów lotniczych. Pozostaje też aktualne pytanie, dlaczego loty charterowe z lubelskiego portu nie odbywają się przez cały rok?

Czy latanie z Lublina na krajowych trasach może zwiększyć statystyki ?

Na pewno tak. Musiałoby ich być jednak więcej i w cenach bardziej konkurencyjnych do alternatywnych sposobów podróżowania: kolej, autobus, samochód. Wysokie ceny mogą być nie do zaakceptowania, szczególnie przez pasażerów optymalizujących koszty podróży.

Trudno dywagować na temat częstotliwości i destynacji lotów krajowych ze Świdnika. To bardzo złożony temat. Dla przykładu , połączenie krajowe Lublina z Wrocławiem, przetrwało tylko trzy miesiące. Ideałem byłyby loty, takie jak te realizowane pomiędzy Wrocławiem, Warszawą, Gdańskiem i Krakowem przez irlandzkiego Ryanaira, który jest w stanie zaoferować bilety już od 19 złotych za przelot.

Ilość operacji lotniczych – spektakularne wzrosty

2012 – 50

2013 – 2286

214* – 3024

Razem: 5360

*nie obejmuje okresu 1 – 17 grudnia

Trzydziestoprocentowa tendencja zwyżkowa w ilości przeprowadzonych operacji lotniczych w stosunku rok do roku napawa optymizmem. Spora część, to obsługa general aviation – mniejszych, prywatnych maszyn wykorzystywanych między innymi do podróży biznesowych. Miejmy nadzieję, iż otwarcie stałego przejścia granicznego na lubelskim lotnisku tę tendencję zwiększy a także przyczyni się do uruchomienia nowych połączeń regularnych. To z kolei rodzi szanse na zwiększenie pasażerskiego ruchu lotniczego.

Nowe i utracone połączenia z LUZ

Latanie z Lublina z Lufthansą stało się faktem na początku lipca bieżącego roku. Długo oczekiwany kierunek do Frankfurtu i połączenie z jednym z największych hubów na świecie otworzyło możliwości lotów przesiadkowych na cały świat. Podobną rolę zaczęło pełnić uruchomione w październiku połączenie lotnicze  Lublina z Warszawą obsługiwane przez Eurolot. Dzięki lotom sześć razy w tygodniu mamy możliwość dogodnego zaplanowania lotów tranzytowych, w których Port Lotniczy Chopina pełni rolę lotniska przesiadkowego. Dużą wygodą dla podróżujących na tych trasach jest fakt, iż połączenia lotnicze Eurolotu i PLL LOT w ramach umowy code share umożliwiają zakup jednego biletu na połączenie wieloodcinkowe.

Z listy uruchomionych połączeń z lotniska w Świdniku należy także wymienić Mediolan, Rzym i Wrocław. Dwie ostatnie destynacje przetrwały jedynie do jesieni. O połączeniu z Rzymem mówi się, że powróci do siatki połączeń LUZ na wiosnę przyszłego roku.

Diners Club LOT – tanie loty dzięki milom

 AKTUALNOŚCI  Możliwość komentowania Diners Club LOT – tanie loty dzięki milom została wyłączona
gru 122014
 
diners club

Do końca roku mamy możliwość złożenia wniosku o kartę Diners Club LOT na specjalnych warunkach.  Główne profity w promocji, to 5000 mil powitalnych, możliwość gromadzenia mil, dzięki płatnościom kartą i niższa od obowiązującej roczna opłata za kartę: 100 zł zamiast 350. Przystąpienie do programu – gromadzenie mil nie wymaga żadnych, dodatkowych formalności. Wystarczy zawnioskować o kartę, dokonywać nią płatności a mile będą automatycznie zapisane na koncie jej posiadacza. Każde wydane kartą 5 złotych oznacza 1 punkt  Diners Club, który na zlecenie posiadacza karty transferowany jest na konto Miles & More. W przypadku zakupu biletów w innych liniach niż PLL LOT (20 linii partnerskich programu*) otrzymujemy mile dwukrotnie: premiowe za płatność kartą i statusowe z tytułu lotu.

Atrakcyjnym dodatkiem do karty jest ubezpieczenie podróży zagranicznych, którego kwota wynosi do 1 mln USD. Ochroną ubezpieczeniową objęty jest posiadacz karty i jego rodzina. Pakiet ubezpieczeniowy przypisany do karty Diners Club LOT obejmuje: koszty leczenia i assistance za granicą do kwoty 100 tys. USD, koszty następstw nieszczęśliwych wypadków do kwoty 100 tys. USD, OC – do 1 mln USD i ubezpieczenie bagażu do kwoty 1000 dolarów amerykańskich.

Dodatkowe profity, to bezpłatny wstęp do saloników lotniskowych (5 wizyt w roku po spełnieniu warunku transakcyjnego) i odprawa business class także dla osób z wykupionym biletem w klasie ekonomicznej. Ponadto premiowane są osoby (pierwsze 50), które jako pierwsze w danym okresie rozliczeniowym dokonają płatności kartą na kwotę dwóch tysięcy złotych.

Do karty głównej Diners Club LOT można wyrobić karty dodatkowe, które w pierwszym roku zwolnione są z opłaty. Posiadacz karty dodatkowej premiowany jest także milami powitalnymi w ilości 2000.

Na stronie dinersclub.pl/lot_kalkulator można sprawdzić wartość zgromadzonych mil w zależności od miesięcznej kwoty wydatkowanej kartą i mil powitalnych a tym samym kwotę oszczędności na zakup biletów lotniczych.

Diners Club LOT kalkulator

*linie partnerskie programu Miles & More: Adria Airways, Aegean Airlines, Air Astana, Air Canada, Air China, Air Dolomiti, Air India, Air Malta, Air New Zealand, All Nippon Airways, Asiana Airlines, Austrian Airlines, Avianca Taca, Brussels Airlines, Condor, Copa Airlines, Croatia Airlines, Egyptair, Ethiopian Airlines, Eva Air.