lis 032012
 
Lotnisko Lublin koniec budowy portu lotniczego

Październik 2012 roku, Lotnisko Lublin zapisze na kartach swej historii, przede wszystkim jako finał prac budowlanych. Jego uwieńczeniem jest decyzja Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego zezwalająca na użytkowanie przez port lotniczy w Świdniku terminala, dróg: startowej i kołowania, płyty postojowej dla samolotów a także pozostałej infrastruktury lotniskowej. Na odbiór techniczny będzie musiał poczekać tor dojazdowy do lotniska, którego ukończenie przewidziane jest na grudzień bieżącego roku.

Krótka charakterystyka opisująca Lotnisko Lublin w Świdniku

Nowo wybudowane świdnickie lotnisko będzie dysponowało drogą startową o długości 2,52 kilometra i szerokości 45 metrów. Droga kołowania posiada długość 201 i szerokość 38 metrów. Zwieńczeniem drogi startowej na jej obydwu końcach są płaszczyzny służące do zawracania samolotów. Płyta postojowa dla samolotów będzie mogła pomieścić maksymalnie 5 maszyn. Nad bezpieczeństwem startujących i lądujących statków powietrznych będzie czuwał system nawigacyjny ILS kategorii I. Dzięki wyposażeniu świdnickiego lotniska w ten rodzaj radionawigacji z możliwością zaadoptowania go w przyszłości do wyższej kategorii, Lotnisko Lublin będzie mogło pełnić rolę zapasowego portu lotniczego dla lotnisk w Warszawie, Modlinie i Rzeszowie.

Chlubą Airport Lublin będzie, na pewno jego terminal. Jego architektura została doceniona już w lipcu przez redaktorów achirama.pl, otrzymując miano perełki polskiej architektury lotnisk. Dodatkowo w październiku, lubelski terminal lotniczy został zgłoszony do grona finalistów konkursu „Życie w architekturze” przez redakcję miesięcznika „Architektura – Murator”. Powierzchnia terminala, to 11 tysięcy metrów kwadratowych z podziałem na trzy strefy, w których znajdować się będą: hala odlotów, hala przylotów i południowe skrzydło terminala z przystankiem kolejowym i pomieszczeniami biurowymi, które zajmowane będą przez administrację lubelskiego lotniska, służby celne i straży granicznej. Terminal będzie dysponował techniczną możliwością jednoczesnej odprawy czterech samolotów klasy B737 – 800 lub A320. W strefie odlotów poza stanowiskami odprawy celnej i kontroli bezpieczeństwa wydzielono także pasaż handlowy z przeznaczeniem na działalność komercyjną przez dzierżawców powierzchni. Wśród nich znalazły się firmy, które prowadzić będą w terminalu Lotniska Lublin sklep 1 Minute, Flying Bistro, restaurację Business Shork, kawiarnię Prego Cafe a także dwa sklepy wolnocłowe Aelia Duty Free i Discover Lublin. Droga do samolotu z hali odlotów będzie wiodła przez strefę bramek ze stanowiskami do rejestracji kart pokładowych. W tej części wydzielone będą wyjścia dla klasy ekonomicznej, business a także przejścia priorytetowe dla pasażerów kategorii VIP. Strefa przylotów zajmować będzie zachodnią część terminala lubelskiego lotniska. Znajdować się będzie w niej strefa kontroli paszportowej a także dwa wejścia z płyty lotniska dla pasażerów ze strefy Schengen i non Schengen. Następną częścią hali przylotów jest pomieszczenie z karuzelą wydawania bagażu, pomieszczenie wizowe a następnie hall dla osób oczekujących na przylatujących pasażerów. W tej strefie będzie mogło przebywać jednocześnie około 650 osób. Lotniskowy parking przy terminalu, dysponować będzie 400 miejscami postojowymi dla aut. Szynobus kursujący w przyszłości z Lublina do lotniska w Świdniku, będzie zapewniał 15 minutowy transport pasażerów na powyższej trasie z jednoczesnym przewozem, co najmniej 250 osób.

Nowe czartery z lubelskiego lotniska

Październik był także miesiącem, w którym biuro podróży Rainbow Tours ogłosiło loty czarterowe z lotniska w Świdniku. Czartery będą uruchomione w sezonie letnim 2013 z docelowymi miejscowościami wypoczynkowymi w Chorwacji – Dubrownikiem i w Bułgarii – Burgasem. Pierwsze loty zaplanowane są na początek czerwca przyszłego roku i będą realizowane do drugiej połowy września. Jednocześnie zostały anulowane listopadowe czartery zapowiadane przez Itakę. Z racji małego zainteresowania ofertą, czartery Itaki zostały przesunięte na luty 2013 roku.

Lotnisko Lublin odwleka termin Dnia Otwartego

Zapowiadany jeszcze we wrześniu Dzień Otwarty Portu Lotniczego Lublin na 28 października został anulowany a jego data, jak do tej pory nie została ustalona. Zainteresowanie imprezą musi być bardzo duże, gdyż władze lotniska zdecydowały się na zamieszczenie komunikatu na ten temat na swojej stronie internetowej. Wynika z niego, iż Dzień Otwarty będzie powiązany z oficjalnym otwarciem lubelskiego lotniska, na którym spodziewana jest obecność Prezydenta RP. Pierwotnie zapowiadany termin, to połowa listopada.

Nowa trasa linii Ryanair z Lublina

Ostatniego dnia października irlandzki przewoźnik ogłosił nową trasę z Airport Lublin. Loty do Liverpoolu mają rozpocząć się 1 kwietnia przyszłego roku i będą odbywały się dwa razy w tygodniu: w poniedziałki i piątki. Godzina startu samolotu z Liverpoolu do Lublina, to 14:10 i lądowanie o 18:10, zaś z Lublina do Liverpoolu o 18:35 i lądowanie o godzinie 20:35. Wszyscy płacący kartą MasterCard Prepaid Banku Zachodniego WBK i podróżujący tylko z bagażem podręcznym mogą liczyć, na dzień dzisiejszy na ceny biletów w kwocie 115 złotych.

Jakie linie lotnicze z Lotniska Lublin. Podsumowanie ankiety

W ubiegłym miesiącu podsumowaliśmy wyniki ankiety dotyczącej preferencji przyszłych podróżnych na temat linii lotniczych, którymi chcieliby latać z lubelskiego lotniska. Poniżej przedstawiamy pierwszą dziesiątkę przewoźników z Lotniska Lublin z największymi ilościami zdobytych głosów: 1.Wizz Air (446), 2. Ryanair (410), 3. PLL LOT (225), 4. Lufthansa (188), 5. easyJet (173), 6. British Airways (126), 7. Eurolot (76), 8. Norwegian (68), 9. Alitalia (67), 10. KLM (58).

Opracowano na podstawie informacji zawartych na stronie Airport Lublin, informacji prasowych i artykułów własnych. Zdjęcie w ikonie wpisu: Airport Lublin S.A.

Podobne wpisy: